دانلود مقاله بررسی ازدواج و موانع پیش رو

نام فایل : دانلود مقاله بررسی ازدواج و موانع پیش رو
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل : doc
حجم فایل : 25 کیلو بایت
تعداد صفحات : 28
بازدید : 18

دانلود فایل
خلاصه:
مقاله بررسی ازدواج و موانع پیش رو در 28 صفحه ورد قابل ویرایش

توضیحات:
مقاله بررسی ازدواج و موانع پیش رو در 28 صفحه ورد قابل ویرایشمقدمه :ازدواج و تشكیل خانواده یكی از حساس ترین تصمیمات دوران زندگی است كه اقدام آن نیاز به بررسی و دقت هوشیاری و مشورت با افراد با تجربه دارد چرا كه غفلت و اشتباه در این زمینه یك عمر پشیمانی را به دنبال خواهد داشت .برخی از پشیمانی ها زود گذر ند و پس از چندی به دست فراموشی سپرده می شوند اما گاه این پشیمانی با رنج و درد همراه می شوند كه تا پایان عمر ناچا ر به تحمل آن خواهیم بود .این را همه می دانند و همه می گویند كه ازدواج به این معنی است كه دختر و پسری كه پیوند زناشویی می بندند می باید تا پایان عمر در كنار هم باشند در غم و شادی یكدیگر شریك گردند و از زندگی با یكدیگر لذت ببرند تا بتوانند بهره لازم را از زندگی بر گیرند و فرزندانی شاد سالم و مفید برای خود و خانواده و جامعه تربیت كنند . متاسفانه دستیابی به این اهداف چندان هم آسان نیست .و ازدواج و زندگی زنا شویی جزئیات بسیاری را در بر دارد كه تعداد معدودی از پسران و دختران از آنها آگاهی دارند . در بیشتر موارد پسرها و دخترها از درخواست و هدف خود از ازدواج آگاهی لازم را ندارند و تنها بعد از ازدواج است كه به بسیاری از جزئیات زندگی و اهمیت آن پی می برند و گرفتار مشكلاتی می شوند كه حل آنها به سادگی امكان پذیر نیست .روابط بین زن و شوهر بسیار حساس و دارای جزئیاتی است كه بسیاری از معیار ها ناتوان از تشخیص مشكل و یا حل آن است و قانون نیز نمی تواند بدرستی در این زمینه قضاوت كند چون عمر و انرژی روانی از دست رفته بر گشت نا پذیر است . ازدواج نا موفق و یا طلاق برای اكثر زن و شوهر ها شكستی غیر قابل جبران محسوب می شود .ینا براین برای جلوگیری از هر شكستی بهتر است تا آگاهی افراد نسبت به این امر مهم ( ازدواج ) افزایش پیدا كند . كتابهای بسیاری در این زمینه نوشته شده است و نویسندگان بسیاری تلاش كرده اند تا حاصل تحقیقات و تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند .زمانی كه اطلاعات و سطح آگاهی افراد بالا رود می توانند زندگی بهتر و با نشاطی را بوجود آورند .این تحقیق شامل سه بخش كلی است بخش اول مربوط به تعدادی از كتابها و گزیده ای از داستانهایی كه در مجله بیان شده است . بخش دوم شامل مطالب سه جلد كتاب ‍“ آیا تو گمشده ام هستی “ است در این سه كتاب به مسائلی اشاره شده است كه تصمیم گرفتم آنها را در بخش جداگانه ای بیاورم . بخش سوم شامل پرسشنامه هایی است كه افراد مختلف آنها را پاسخ دادند .در اینجا لازم است از همكاری كلیه استادان گرامی و دوستان عزیزم كه تجربیات خود را در اختیار اینجانب قرار دادند تشكر كنم .مطالب كلی این تحقق شامل :1) مشكلات دوران كودكی2) مشكلات در انتخاب همسر ( قبل از ازدواج )3) مشكلات بعد از ازدواجدر این تحقیق سعی بر آن شده تا یك سلسله مباحث مهم و سرنوشت ساز رفتار و كردار روزهای جوا نی را كه در روند زندگی سعادتمند در طول زندگی تاثیر گذار بوده و عدم اطلاع آن قطعاُ در سیر آنان به سوی كمال بازدارنده است به شما عزیزان یادآ ور شوممشكلات دوران كودكیكودكی یكی از مهمترین دوران مراحل زندگی هر فردی است و مشكلات در آن دوران تاثیر بسزایی در مراحل دیگر زندگی دارد. جالب است كه بدانیم كه اكثر مشكلات قبل و بعد از ازدواج ریشه در دوران كودكی هر شخص دارد . یعنی مشكلات دوران كودكی مشكلات قبل از ازدواج مشكلات بعد از ازدواج پس اگر خوب دقت كنیم متوجه می شویم كه دوران كودكی هر شخص تا چه اندازه در مراحل دیگر زندگی اثر گذار است . بنا براین وظیفه هر پدر و مادری است كه با تربیت صحیح آینده فرزندان خود را تضمین كنند . پدران و مادران عزیز همیشه تلاش می كنند تا فرزندانشان در آسایش و آرامش زندگی كنند اما متاسفانه به علت ا طلاعات كم والدین و كوتاهی در بعضی مسائل مشكلاتی برای فرزندانشان بوجود می آید كه در آینده آنها بسیار تاثیر گذار است .عامل اصلی مشكلات :1) كمبود محبت2) عدم امنیت3) ترسفكر انسان عمل انسان اعم از نگاه سخن گفتن دست زدن راه دفتن و سایر اعمالی كه ار اعضاء و جوارح انسانی سر می زند در یك مركز از بدن او به نام مغز ثبت و ضبط می گردد.رفتار و كردار او در گذشته بدون اینكه از خاطر او رفته باشد او را در مسیر زندگی امید وار یا نا امید قرار می دهد و از آنجایی كه رفتار به تناسب خوبی و زشتی در امید واری زیاد و ناامیدی زیاد تاثیر دارد ما ابتدا به بررسی روان شناسی رشد و سپس رشد از نظر اسلام می پردازیم تا اول اینكه بدانیم بهترین دوران زندگی انسان چه موقعی است و دوم اینكه بعد از شناخت از موقعیت خود از فرصت های از دست نرفته برای خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت گام برداریم .از آنجایی كه انسان موقعیت خود را نمی شناسد دست به كارهای ناشایست می زند . اگر انسان قدر و منزلت خود را از آفرینش بداند همانگونه كه مولای ما حضرت علی (ع) فرمودند : هركس خود را شناحت به تحقیق پروردگار خود را شناحته است . برا ی حفظ ارزشهای نهفته و والای خود تلاش می كند .تمام بدبختی های انسان از جهل او سرچشمه می گیرد. در این تحقیق تصمیم داریم انشاء ا.. . ضمن بررسی مراحل رشد و نیز خود شناسی به مسائل مربوط به ازدواج هم بپردازیم .نظریه لورنس كلبرگ در باره رشد :لورنس كلبرگ روان شناس امریكایی با اینكه معتقد است هیجگونه پیشگویی در باره ارتباط بین سن و رشد اخلاقی صحیح نیست و نیز افراد وقتی به یك مرحله معین از رشد می رسند به طور قابل قبولی ملاحظه ای با یكدیگر متفاوت اند ولی در حین حال در مطالعات او می توان حد و سنی را در طول مراحل رشد اخلاقی مشاهده كرد .رفتار اخلاقی كودكان در بین سالهای زیر هفت سال دورویه تنبیه یا پاداش است . اما از سنین هفت تا دوازده سالگی یعنی مرحله اخلاق « پسر خوب » و « دختر خوب » بودن در رفتار اخلاقی این سنین مشاهده شده است . مرحله دیگر 12 تا 15 سالگی یعنی دوران نوجوانی است كه در این دوران مرحله اخلاق بر پایه قانون و نظم می شود كه ما این دوران را دوران « ممیزی یا دوران تشخیص » می نامیم و بالاخره مراحل نهایی رشد از سنین 15 سال به بالا كه افراد توانایی كافی برای تفكر انتزاعی و مجرد را پیدا كرده و به آخرین مرحله رشد ذهنی نائل می شوند .[1]نظریه اریكسون در مورد رشد :هشت مرحله رشد شخصیت و هویت انسان در نظریه اریكسون به این شرح است :مرحله اول : از تولد تا یك سالگی ( امنیت و اعتماد در مقابل احساس نا امنی و عدم اعتماد )مرحله دوم : از یك سالگی تا سه سالگی ( تكیه كردن بر خود در مقابل شرم و تردید )مرحله سوم : سه تا پنج سالگی ( ابتكار در مقابل احساس گناه ) در این دوره اگر در كودك ابتكار و كفایت برآورده نشود احساس گناه و كم ارزشی و گوشه گیری پیدا می شود .مرحله چهارم : از شش تا یازده سالگی ( كار آیی در مقابل حقارت ) از نظر زیست در این دوره تغییرات مهمی در كودك دیده نمی شود حالت سكون و آرامش این دوره مقدمه طوفانهای دوره نوجوانی است با وجود این در این دوره پسران پرخاشجو تر و معمولاً دختران پذیرا تر و مراقبت كننده تر هستند. دنیای كودك در این دوره وسیع تر و پیچیده تر می شود مدرسه و نظام اجتماعی آن بصورت یك جهان تازه برای او مطرح می شود و برای او دنیای همسالان به اندازه جهان بزرگسالان اهمیت پیدا می گند بویژه آنكه كودك می خواهد در چشم همسالان خود بهترین زیرك ترین مودب ترین و محبوب ترین فرد باشد . در اواخر این دوره بازی اهمیت خود را از دست می دهد .مرحله پنجم : ( از دوازده تا هیجده سالگی ) در این مرحله كه مرحله نوجوانی است فرد نسبت به شخصیت خود آگا هی پیدا می كند ویك « من » كه وحدت بزرگتری از گذشته دارد و در ارتباط با یك گروه شغل جنس فرهنگ و مذهب است در نوجوانان شكل می گیرد .احساس هویت جنبه های گوناگونی دارد جنبه روانی آن باعث شكل گیری « من درونی » نوجوان می شود . او در این دوره باید بتواند زندگی گذشته و شخصیت دوره قبل خویش با وضع كنونی و جدیدش پیوند مناسبی ایجاد كند . همچنین در این تلاشها او باید به سئوالهای مهمی در باره خویش نظیر : من كیستم ؟ جای من در هستی كجاست ؟ پاسخ دهد .چگونگی شكل گیری شخصیت نوجوان به وضعیت رشد روانی – اجتماعی قبلی او نیز مربوط می شود اگر او در اولین مرحله از رشد به امنیت پایه ای دست یافته باشد در دوره نوجوانی به دنبال انسانها و عقایدی خواهد رفت كه به آنها ایمان پیدا كند و در جستجوی كسانی خواهد بود كه دارای اعتقاد و استحكام شخصیتی هستند.(2)رشد از نظر اسلامطبق فرمایش پیشوایان اسلام كودك تا هفت سالگی آزاد و بدون قید و بند حكمرانی می كند ( فقط به بازی فكر می كند و بس اگر چه در این زمان آموزش زبان مادری و آشنا ساختن كودك با محیط و اطرافیان بطور سریع انجام می گیرد ) كودك فقط اجرای فرمان را می خواهد و دیگر فكر نمی كند كه آیا اجرای تقاضای او ممكن است یا نه ؟زندگی سالم و مناسب جنسی :این دلیل برای ازدواج نباید ناپسند تلقی شود این یكی از ویژگی نادری است كه یك رابطه عاشقانه دارد . همچنین یك آمیزش جنسی سالم و متعادل در افرادی كه با هم ازدواج می كنند و خود به حل مسائل جنسی خویش می پردازند بسیار مناسبتر از افرادی است كه شریك جنسی خویش را هر چند روز و یا ماه عوض می كنند فائق آمدن بر انواع مسائل جنسی به گذشت زمان احتیاج دارد . اما وقتی سلیقه های ما منتقل شده باشد و همسران ما به آنها عادت كرده باشند وضعیتی را ایجاد می كنیم كه با همسر خود در این امر راحت باشیم .تشكیل خانواده :شاید برای بچه ها عالی باشد كه بدست والدین تربیت شوند اما برای والدین نیز داشتن فرزندان و لذت بردن از رشد و پختگی آنها همانقدر مفید است .سبك زندگی منحصر به فرد :زندگی زن در مقیاس وسیعی به سوی مردی كه با او ازدواج می كند و شغل مرد سوق می یابد نمی توان گفت كه زندگی مرد تحت تاثیر زنی كه با او ازدواج می كند قرار نمی گیرد . بدیهی است هر كدام تاثیر قابل ملاحظه ای بر دیگری خواهند داشت . زنی كه با یك استاد دانشگاه ازدواج می كند دارای زندگی خواهد بود كه كاملاً با زندگی یك پزشك و یا یك بنا تفاوت دارد . مثلاً یك پزشك مجبور است شب یا نصف شب به ناگهان به بیمارستان برود بنا براین همسر او باید این موقعیت را درك كند .دلایل نا مناسب برای ازدواج : v ترس از استقلال v درمانگر همسر خویش v به قصد اذیت كردن والدین خویش v ترس از پیر شدن یا عقب ماندن v به خاطر عاشق بودن v گریز از خانه ای نا خوشایندترس از استقلال :مثلاً دانش آموزان دبیرستانی اندكی قبل و یا بعد از فارغ التحصیل شدنازدواج می كنند به علت وابستگی شدید آنها ترس از تنها شدن و نیاز آنها به متكی بودن به شخص قویتر است كه چنین تصمیمی می گیرند . افرادی كه هرگز سالهای استقلال را پشت سر نگذاشته اند از ازدواج كردن خویش پشیمان می شوند .درمانگر همسر خویش بودن :یكی از اشتباهات روانی كه بسیاری از گرفتاریها در ازدواج را موجب می شود مسئله ترحم و دلسوزی برای دیگران است . همه این افراد اشتباهات وخیمی را مرتكب می شوند. آنها به قصد اینكه درمانگر همسر خویش باشد مبادرت به ازدواج می كنند والاتر بودن یك فرد در رابطه و تصور اینكه شریك شما به شدت دچار درد سر است فقط شخص زا نسبت به احساس والای شما نا امن تر و رنجیده خاطر تر می سازد . این امر به واكنشی به شكل رفتار متضاد منجر می گردد و مسائلی را ایجاد می نماید . مثلاً دختر خانمی با پسری كه معتاد است ازدواج می كند تا شاید بتواند اعتیاد آن فرد را از بین ببرد .به قصد اذیت كردن والدین خویش :وقتی اكثر والدین فرزندان خویش را نصیحت می كنند كه خیلی زود ازدواج نكنند در 99 % آنها حق دارند . اما به این علت كه جوانان باید به خود و به دنیا ثابت كنند كه اكنون قادرند بدون راهنمایی والدین در مورد خویش به تفكر بپردازند اغلب مغرضانه پیش می روند و ازدواج می كنند فقط به صرف اینكه ثابت نمایند می توانند این كار را انجام دهند . این اذیت والدین همواره آغاز بدی برای یك ازدواج است .ترس از پیر شدن یا عقب ماندن :افراد وقتی تخت تاثیر ترس هستند اغلب بدون فكر عمل می كنند . آنها گمان می كنند فرصت های محدودی برای ازدواج خواهند داشت و آنقدر از پیر شدن و یا عقب در هراسند كه ممكن است درست به اولید پیشنهاد بدون تفكر در مورد قابلیتهای آن پاسخ مثبت دهند . آنان تحت تاثیر فشارهای اجتماعی و یا اینكه به حد كافی جذاب ویا جالب نیستند كه از داشتن نعمت همسر بهره مند گردند قرار می گیرند . آنها به اینكه ازدواج نكردن در سنین پایین یا هرگز ازدواج نكردن برای بعضی ها كاملاً عاقلانه است هیچ توجه ای ندارند .به خاطر عاشق بودن :این تصوری غیر منطقی است كه اگر گرفتار عشق شخصی شدی باید با او ازدواج كنی . عشق شاید كور باشد اما آن قوی ترین احساس كه ما تجربه می كنیم نیست . ما می توانیم آن را كنترل نموده و می توانیم هر وقت كه بخواهیم از آن دست بر داریم .گریز از خانه ای نا خوشایند :این یكی از غم انگیز ترین دلایل برای ازدواج است نه به این علت كه شما به سوی فردی دیگر كشانیده می شوید بلكه به این علت كه آن فرد نیز شما را نمی پذیرد . دختر و یا پسر جوانی كه نمی تواند زندگی كردن در خانه را تحمل نماید بعضی وقتها به سوی ازدواج با چنین عاملی متمایل می شود . اما عملاً هیچكس نمی تواند نیاز های او را بر آورده سازد .من كاملاً این نیاز را درك می كنم كه جوانان از دست والدین بد اخلاق پدران الكلی و یا بد رفتار مادران نق نقو و آزار دهنده فرار می كنند . اما خیلی وقتها این افراد از چاله در می آیند و خود را به درون چاه می اندازند . اگر شما در چنان وضعیت غیر قابل تحملی هستید كه احساس می كنید باید آنرا ترك گوئید پس انرا ترك گوئید .نخست در پی داشتن یك شغل باشید یا با تحقیرها و حقارتی كه شما به خاطر زندگی غیر قابل تحملتان دارای آن هستید دقیقاً با شما تا بستر ازدواج خواهند آمد . اگر تصور می كنید كه قصد دراید نوع جدیدی از رابطه را با مطرود نمودن گذشته آغاز كنید بدانید كه كاملاً در اشتباه هستید .[2]مشكلات و موانع ازدواج :1) مشكل مالی و اقتصادی2) ادامه تحصیل علمی3) مشكل در انتخاب همسر4) سنگ اندازی و اشكال تراشی بزرگتر ها و اطرافیان5) سربازی6) وجود برادران و خواهران بزرگتر7) مسكن8) ناتوانی جوانان در اداره زندگیمشكلات ازدواج دو دسته اند : 1) مشكلات حقیقی 2) مشكلات ساختگی .در بالا به مشكلات حقیقی اشاره كردیم و در ادامه به شرح هر یك از آنها خواهیم پرداخت و در پایان به مشكلات ساختگی اشاره خواهیم كرد .چاره اندیشی و راه حلها برای این مشكلات دو نوعند : یكی دراز مدت و دیگری كوتاه مدت . دراز مدتها بیشتر به عقلاء قوم و دولت و مسئوولان مملكت و مصلحان و اندیشمندان و مربیان جامعه است . كه باید برای كل جامعه و صلاح آن چاره اندیشی كنند . و كوتاه مدت ها بیشتر مربوط به خود نوجوانان و جوانان و پدران و مادران آنهاست كه باید راه حلهایی فوری پیدا كنند .1) مشكلات مالی و اقتصادی : قسمت عمده این مشكل از معضلات ساختگی جامعه است و حقیقتاً جزء مشكلات ازدواجنیست . اگر زندگی ما بر مبنای اسلام و فطرت انسانی استوار بود این مشكل وجود خارجی نداشت یا بسیار اندك بود و كمتر جوانی پیدا می سد كه به این خاطر نتواند ازدواج كند ولی به هر حال فعلاً وجود دراد و جامعه ما آن را بوچود آورده است و باید برای حل آن چاره ای اندیشید .


کلمات کلیدی:

فایل های مشابه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق افسردگی چیست


چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه را به استفاده از تغذیه‌ی صحیح و سالم علاقه مند نمایم


پرسشنامه محقق ساخته رفتارهای پرخطر


چگونه توانستم دانش آموزان کلاسم را به درس تاریخ علاقه مند سازم