دانلود مقاله بررسی رضایت شغلی و آثار آن بر جامعه

نام فایل : دانلود مقاله بررسی رضایت شغلی و آثار آن بر جامعه
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل : doc
حجم فایل : 29 کیلو بایت
تعداد صفحات : 40
بازدید : 16

دانلود فایل
خلاصه:
مقاله بررسی رضایت شغلی و آثار آن بر جامعه در 40 صفحه ورد قابل ویرایش

توضیحات:
مقاله بررسی رضایت شغلی و آثار آن بر جامعه در 40 صفحه ورد قابل ویرایش1-1- مقدمهاز آنجا كه بیشتر عمر ما در محیط كار سپری می شود و بسیاری از روابط و مناسبات ما در طول ساعات كار شكل می گیرد، می توان از كار به عنوان بخش بسیار مهمی از زندگی یاد كرد. با توجه به اهمیت ابعاد مختلف كار در زندگی انسانها ، می توان گفت كه رضایت شغلی و تمایل به انجام كار نیز تأثیر بسزایی در نحوه خشنودی انسانها از وضعیت زندگیشان دارد. از سوی دیگر، سلامت روانی انسانها نیز دز گرو همین رضایت شغلی است،چنانكه می توان گفت انسانهایی كه دستخوش نارضایتی شغلی هستند، دچار استرسهای شدیدی در زندگی خانوادگی و اجتماعی می شوند. بررسیهای انجام گرفته، نشان می دهد كه تقریباً در تمامی مشاغل استرس وجود دارد، اما میزان و تأثیر آن به لحاظ نوع و ماهیت استرس و خصوصیات شخصی افراد، در مشاغل گوناگون، متفاوت است ( پاركز[1]، 1992، ص 57 )از جمله مشخصات یك سازمان سالم، این است كه سلامت جسمی و روانی كاركنان، به اندازه تولید و بهره وری مورد توجه قرار گیرد. در جامعه سالم،‌ مسئولیت سازمانهای تولیدی، منحصر به تولید هر چه بیشتر كالا و خدمات سود آور نیست و مدیران سازمانهای چنین جوامعی می دانند كه تولید بیشتر، نتیجه و محصول مدیریت اثر بخش است. مدیریت اثر بخش نیز بدون توجه و اعتقاد به سلامت روانی كاركنان حاصل نمی شود. در مورد اهمیت توجه به بیماریهای روانی در محیط كار، كافی است بگوییم كه هیچ پدیده ای به اندازه سلامت روانی برای كارگر اهمیت ندارد ( ساعتچی، 1375، ص 91).شیوع و گستردگی استرس در محیط كار، محققان را بر آن داشته است كه به تحلیل گسترده این موضوع در سازمان و تأثیر آن بر عملكرد كاركنان بپردازند. عده ای از صاحبنظران رفتار سازمانی تا آنجا پیش رفته اند كه استرس را « بیماری شایع قرن» نامیده اند و معتقدند دامنه این بیماری، به علت پیچیدگی روز افزون سازمانها، ابرازها و روشها، درصورت عدم برنامه ریزی صحیح افزایش خواهد یافت. این تحقیق شامل پنج فصل كلیات، پیشینه و ادبیات تحقیق، یافته و تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری و پیشنهادات است.2-1- بیان مسئاله :در زندگی همه افرادی كه در یكی از مشاغل مختلف جامعه فعالیت می كنند، استرس وجود دارد و به اشكال مختلف به آنها فشار وارد می كند. تحولات شغلی تغییرات سازمانی، انتقالات، ترفیعات ، تغییر حقوق، دستمزدها، تنبیهات شغلی و همچنین دگرگونیهای اجتماعی، از جمله مسائلی هستند كه به نحوی بر فرد تأثیر می گذارند و او را دچار آشفتگی، نگرانی یا تشویق می كنند. این نگرانیها و تشویقها در مشاغل مختلف، متفاوت است. با وجود آنكه آمارهای دقیق در مورد میزان تنش ( استرس) به هنگام كار در مشاغل مختلف در دسترس نیست، ولی براساس تخمین و مطالعات انجام گرفته می توان بر آوردهایی را در این مورد ارائه داد. مثلاً‌ آكادمی پزشكان خانوادگی امریكا تخمین می زند كه حدود كسانی كه در محل كارشان مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفته اند، دارای نشانه هایی از تنش هستند. نتایج بررسیهای انجام شده در كشور ما نیز، بیانگر این است كه استرس، نقش عمده ای را در محیطهای اداری و كارمندی، وقتی آشكار می شود كه بدانیم گسترده عظیمی از نیروهای فعال جامعه را این قشر تشكیل می دهد. به نظر می رسد كه عوامل استرس زا در مشاغل اداری، با توجه به ماهیت و شكل كار، متفاوت است، به خصوص در آن دسته از مشاغل و محیطهای اداری كه دارای روابط و مناسبات ارباب رجوعی است و كارمندان بیشتر در ارتباط و تعامل با مسائل و مشكلات مردم قرار دارند، این تفاوت بیشتر به چشم می آید. تحقیق حاضر در مورد سازمان و تشكیلاتی (‌ اداره كل مالیاتهای غرب تهران)‌ انجام گرفته است كه بخش عمده ای از آن به لحاظ ماهیت و ویژگیهای شغلی: دارای روابط و مناسبات ارباب رجوعی بسیار و نیز وجود عوامل استرس زا، تا چه اندازه موجب استرس كارمند گردیده و این فشارها و استرسها تا چه اندازه رضایت شغلی وی را تحت تأثیر قرار می دهد تا با توجه به مطالبی كه پیش از این مندرج گردید، بدلیل اهمیت سلامت روانی و جسمی و رضایت شغلی كاركنان، و به منظور ارتقای عملكرد و بهره وری سازمان، با بررسی این نكته، سعی در به حداقل رساندن عوامل استرس زا و به تبع آن خود استرس و تنش در سازمان كنیم.3-1 - هدف تحقیق:بطور كلی، هدف اصلی این تحقیق، ررسی تأثیر استرس شغلی بر رضایت شغلی كارمندان اداره كل مالیاتهای غرب تهران است تا بتوان عوامل مؤثر بر استرس و رضایت شغلی كاركنان را شناسایی كرد.4-1- ضرورت و اهمیت تحقیق:با در نظر گرفتن اهمین رضایت شغلی و سلامت جسمی و روانی، و نیز وجود منابع متعدد استرس، بویژه در مشاغل صنعتی، بررسی اثر استرس برسلامت روان و رضایت شغلی كاركنان، اهمیت بسزایی دارد، چرا كه استرس زیاد و شدید، اصولاً سلامت افراد را به مخاطره انداخته و از خشنودی و رضایت آنان می كاهد ( كورمن[2]، 1999،ص171).نیجه تحقیقات متعدد، مؤید اثر استرس بر سلامت جسمی و روانی افراد است. اختلالات قلبی- عروقی و بطور كلی بیماریهای روان- تنی نتیجه عامل استرس است. كوپر و ساترلند[3]( 1987) دریافتند كه سلامت روانی كاركنان صنایع نفت امریكا در مقایسه با جمعیت عمومی ، نا مناسب تر بوده و سطح اضطراب این افراد، به گونه معنا داری بالاتر بوده است. نتایج پژوهشها در این زمینه، بیانگر تأثیر منفی و غیر انكار استرس بر سلامت جسمی و روانی افراد و نیز بر رضایت شغلی آنهاست. لوی[4]( 1990) به نقل از سازمان بهداشت جهانی( W.H.O [5]) اعلام كرده است كه جمعیت كارمندی ازشغل خود راضی نیستند و 90 درصد آنها میگویند كه شغلشان درجهت اهداف زندگیشان نیست(جلالی،1380، ص52 ).گستردگی عظیم قشر كارمند در جامعه ما و نتایج آماری تحقیقات مختلف، كه نشانگر نارضایتی كارمندان از شغل خویش است، جملگی بیانگر اهمیت و ضرورت تحقیقات بیشتر برای تشخیص اولویتهای بهداشت روانی در محیط كار و عوامل مرتبط با آن است.5-1- سؤالات تحقیق:سوال اصلی تحقیق: « آیا استرس شغلی بر رضایت شغلی كاركنان تأثیر دارد؟»سوالات فرعی تحقیق:1- آیا ماهیت كاركنان بر رضایت شغلی آنها موثر است؟2- آیا نحوه ارتباط كارمندان با همكاران خود بر رضایت شغلی آنها موثر است؟3- آیا نحوه ارتباط كارمندان با رؤسای خود بر رضایت شغلی آنها مؤثر است؟6-1- فرضیات تحقیق:فرضیه اصلی: « استرس شغلی بر رضایت شغلی كارمندان مؤثر است.»فرضیات فرعی:1- ماهیت كار كارمندان ، بر رضایت شغلی آنها مؤثر است.2- نحوه ارتباط كارمندان با همكاران خود بر رضایت آنها مؤثر است.3- نحوه ارتباط كارمندان با رؤسای خود بر رضایت شغلی آنها مؤثر است.7-1- متغیرهای تحقیق:متغیر مستقل: استرس شغلیمتغیر وابسته: رضایت شغلیمتغیر های تعدیل كننده: سن- جنسیت- وضعیت تأهل- سابقه كار- میزان تحصیلات - نوع شغل.- بیماری های جسمی.4- شاخصهای رفتاری: از جمله عادت به خواب كم، آشامیدن بیش از حدالكل، كم اشتهایی یا پراشتهایی، قرار ملاقات فراموش شده یا تأخیر، اجتناب از تماس با مردم، كار جبرانی خارج از وقت اداری، تغییر رفتار در رانندگی و..5- واكنشهای مثبت نسبت به استرس: به استرس به طریق مثبت پاسخ دادن، فرد را قادر می سازد كه با فشار همراه باشد. اما به واكنشهای منفی نباید اجازه داد كه مدتی طولانی ادامه پیدا ادامه پیدا كند.7-1-2-2-طرق مقابله با استرس یا كاهش آن یا غلبه بر آن:سوزان كوباسا[6]، در تحقیق خود دریافت كه شخصیتهای مقاوم در برابر استرس، كه با فشارهای مشابه دیگران روبه رو می شوند ولی در زیر بار آن از هم نمی پاشند، دارای سه ویژگی شخصیتی اصلی هستند:1- تعهد نسبت به خود، كار، خانواده و سایر ارزشها. به عبارت دیگر احساس داشتن مقصدی در زندگی.2- تسلط بر زندگی، و اعتقاد به اینكه می توانند در سرنوشت خویش مؤثر باشند.3- ملاحظه تغییرات زندگی به چشم گونه ای مبارز طلبی. درك این مسئاله كه تغییر در زندگی طبیعی است و فرصتهای جدیدی را به ارمغان می آورد( علیا، 1379 ،ص19).راس و آلتمایر( 1377) راهبردهای مقابله با استرس را به 2دسته تقسیم می كنند:الف- راهبردهای پیشگیرانه: شامل مراقبت دائمی در برابر عوامل استرس زا و نشانه های آن، مراقبت پیوسته از ماهیچه ها، آماده داشتن منابع و از میان برداشتن عوامل استرس زا،كاهش دادن برانگیختگی.ب- راهبردهای مبارزه جویانه: شامل گسترش دادن منابع مقابله، تغییر دادن الگو های رفتاری منجر به استرس، پرهیز از عوامل استرس زا با تنظیم زندگی و تعدیل خواستها.شاید بهترین طریق مقابله با فشار عصبی آن باشد كه عامل موجد استرس را از میان برداریم و استرس را رفع كنیم. اما در اغلب موارد این امر ممكن نیست و باید به گونه ای با استرس سازگاری كرد و تحمل آنرا برخورد هموار ساخت و از شدت آن كاست. طرق زیر، تدابیری است كه برای مقابله و سازگاری با استرس پیشنهاد گردیده است:1- تفكر هدفداد، تفكر عمیق و آرمان دار2- آرمیدن آگاهانه یا واهلش. در این حالت فرد باید بكوشد تا به حالتی آرام و عاری از تنش دست یابد.3- ورزش و فعالیتهای بدنی4- تسلط بر موقعیتها و شرایط محیطی.5- درمان ادراكی: در این طریق مقابله با استرس، فرض براین است كه استرسهای انسان ناشی از ادراكات و تفكرات وی از محیط است. بنابراین با تغییر ادراكات خود می توان بر استرس غلبه كرد.6- احساس صمیمیت و حمایت گروهی.7- خود خواهی دیگر خواهان واحساس مفید بودن: در مواقعی ، بسیاری از رنجها و بیماریها روانی انسان، ناشی از خود خواهی مفرط یا فداكاری بیش از حد اعتدال است. درحالیكه اگر آدمی ضمن آنكه خود را می خواهد، خواهان دیگران نیز باشد وسعی كند برای آنان نیز مفید باشد، احساس رضامندی می كند و این احساس به او یاری می دهد تا از بسیاری فشارهای عصبی مصون باشد( الوانی، 1379،ص281).8-1-2-2- استرس شغلی:با آنكه تحقیقات قابل ملاحظه ای درباره استرس انجام گرفته است، اما این مفهوم ، تعریف واحد ندارد. درباره استرس شغلی نیز باید گفت اگر چه در مواردی نسبت به مفهوم عمومی استرس متفاوت است، با این وجود، جدا از آن ، قابل بررسی نیست. استرس شغلی درواقع به استرس تجربه شده توسط یك فرد خاص دریك موقعیت خاص شغلی اطلاق می شود ( علیا، 1379،ص40).ازسوی دیگر، دیدگاه شخص- محیطی یا دیدگاه تعارضی نیز می تواند در مورد استرس شغلی صادق باشد. بر اساس این نظریه، استرس شغلی به عنوان تعامل شرایط كار با خصوصیات كاركنان تعریف می شود. شش منبع مهم در زمینه استرس شغلی را استورا[7] به شرح ذیل نام می برد:1- شغل فرد 2- نقش سازمانی فرد 3- جریان پیشرفت حرفه ای 4- روابط حرفه ای 5- ساختار وجو سازمانی 6- رویارویی كار- خانواده ( علیا، 1379،ص21).9-1-2-2- راههای مقابله با استرس درسازمان:یكی از راههای تخفیف استرس در سازمان، استفاده از گروههای نیمه حرفه ای برای مشاور با كاركنان است. در بعضی از سازمانها، از روانشناسان به عنوان افراد متخصص كه خدمات آنها باعث كاهش استرس دركاركنان می شود، استفاده می گردد. ولی تحقیقات جدید نشان داده اند كه این متخصصان، همواره در كار خود موفق نبوده اند و علت این امر، احتمالاً تلقی نمودن كاركنان از توصیه های روانشناسان به عنوان وجود اختلالات درخود می باشد. در زمینه شیوه كنار آمدن با استرس در محیطهای كار، هیلگارد[8]( 1983) ، معتقد است كه اثرات استرس مانند میزان اضطرابی كه بر می انگیزد و میزان اختلال آن در توانیهای شخصی برای انجام كار وكوشش ، به چند عامل بستگی دارد كه از جمله آنها، برخی ویژگیهای خود استرس است، مانند موقعیتی كه استرس در آن روی می دهد و بر آورد و ارزیابی آدمی از موقعیت استرس زا و نیز منابعی كه وی برای كنار امدن با آن در دسترس دارد ( شفیع آبادی، 1371،ص68)


کلمات کلیدی:

فایل های مشابه

در این پاورپوینت به استفاده از علم روانشناسی در برنامه ریزی درسی پرداخته شده است


چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق هوش معنوی


پرسشنامه مقیاس پرخوری


مبانی نظری و پیشینه درباره آموزش زندگی خانوادگی(FLE )