دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تربیت معنوی

نام فایل : دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تربیت معنوی
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل : docx
حجم فایل : 127 کیلو بایت
تعداد صفحات : 35
بازدید : 18

دانلود فایل
خلاصه:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تربیت معنوی

توضیحات:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع تربیت معنویتوضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامهتوضیحات نظری کامل در مورد متغیرپیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابهرفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسبمنبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docقسمتی از متن مبانی نظری و پیشینهتربیت معنویمعنای لغوی تربیت:در فرهنگ فارسی معین واژه تربیت را این گونه تعریف شده است:(تَ یَ) [ ع . تربیة ] (مص م .) 1 - پروردن . 2 - ادب و اخلاق را به کسی آموختن . ؛ ~بدنی سازمانی که برنامه ریزی و اجرای امور ورزشی را بر عهده دارد. ؛ ~معلم مرکزی که دانشجویان را برای تدریس در مدارس یا دانشگاه ها آموزش می دهد، (معین ،1363)و همچنین در فرهنگ فارسی دهخدا تربیت چنین تعریف شده است:[ تربیت . [ ت َ ] (ع مص ) پروردن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) (از المنجد): چون بقدرت بیچون ترتیب تربیَت و تربیت و تزتیت عالم امکان بدرجه رابع رسند. (دره نادره چ شهیدی ص 12). || دست نرم بر انزلی بچه زدن تا بخواب رود. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (اقرب الموارد).]2-2-2ریشه یابی معنای لغوی تربیت واژه «تربیت» از ریشه «ربو» و از باب تفعیل است؛ چرا که کلمه ناقص، هنگامی که به باب تفعیل برده می شود ، مصدر آنها بر وزن تفعله می شود . مانند : تربیه ، تزکیه ، تحلیه و …(طباطبایی،1379،ص171)بنا براین، در این ریشه به نوعی می توان معنای زیادت و رشد را یافت و در موارد مختلف استعمال خود نیز این معنا را دارد .عرب زبانان به تپه « رَبوَه» می گویند ، چرا که نسبت به سطح زمین برآمده تر است ، نفس زدن را «ربو» می گویند چرا که به هنگام نفس کشیدن سینه برآمده می شود و نیز « ربا » را بدین نام نهاده اند از آن روی که بر مال، افزوده می شود . (فارس ، ص483)جدای از ریشه یابی واژه تربیت، لازم است مطلبی کوتاه در مورد واژگان «تربیت»‌ نیز گفته شود . تربیت از باب تفعیل بوده است و تفعیل در علم صرف دارای معانی : تعدیه ، تکثیر ، سلب ،‌تدریج ، ضد معنای باب افعال و نیز معنای ثلاثی مجرد گفته شده است . (طباطبایی،1379،ص171)به نظر می آید در مورد تربیت ومعنای این باب که وقتی به این واژه، هنگامی که در باب تفعیل به کار برده می شود همان معنای تعدیه و یا به احتمال بیشتر، در معنای تکثیر باشد .دلیل بر معنای تعدیه آن است که اولاً معنای غالبی این باب است و نیز «ربو» خود معنای لازمی را درخود جای داده است و از آن رو که تربیت یک امری است که مقابلی به عنوان متربی دارد و در مورد غیر صورت می گیرد، این معنا از تمامی معناهای مقابل متناسب تر است. (باقری ،1390 ، ص52)2-2-3- معنای اصطلاحی تربیت دیدگاه‌های متعدد و متفاوتی راجع به معنای اصطلاحی تربیت از سوی اندیشمندان علوم تربیتی، وجود دارد كه به برخی آنها اشاره می‌گردد.1. تربیت محصول مراقبتی است كه از نشو و نمای آدمی‌زاد در جریان رشد وی یعنی سیر به سوی كمال، به عمل می‌آید. تربیت عمل عمدی فردی رشید است كه می‌خواهد رشد را در فردی كه فاقد ولی قابل آن است تسهیل كند. تربیت سرپرستی جریان رشد یعنی اتخاذ تدابیر مقتضی جهت ساختن شرایط مساعد برای رشد است(بهشتی ، 1387)2. پرورش (تربیت) به جریان یا فرایندی منظم و مستمر گفته می‌شود كه هدف آن هدایت و رشد جسمانی و روانی، یا به طور كلی هدایت رشد همه جانبه شخصیت پرورش یا بندگان در جهت كسب و درك معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز كمك به شكوفا شدن استعدادهای آنان است. (گروه نویسندگان،1384، ص 166)3. تربیت عبارت است از رفع موانع و ایجاد مقتضیات برای آنكه استعدادهای انسان در جهت كمال مطلق شكوفا شود.(دلشاد تهرانی،1380)


کلمات کلیدی:

فایل های مشابه

پیشینه تحقیق و مبانی نظری موسیقی درمانی


اقدام پژوهی چگونه می توانم مهارت انشانویسی دانش آموزان را افزایش دهم


مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع هوش معنوی


پرسشنامه نارسایی هیجانی