دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع همبستگی خانواده

نام فایل : دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع همبستگی خانواده
گروه : روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل : docx
حجم فایل : 68 کیلو بایت
تعداد صفحات : 22
بازدید : 14

دانلود فایل
خلاصه:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع همبستگی خانواده

توضیحات:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع همبستگی خانوادهدر22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docتوضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامهتوضیحات نظری کامل در مورد متغیرپیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابهرفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسبمنبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docقسمتی از متن مبانی نظری و پیشینههمبستگی خانواده انواع خانواده در چند دهه اخیر با تحولات بسیاری در فرهنگ جهانی در غرب، تصویر خانواده دستخوش تغییراتی شده است. به عبارتی، به شدت در حال كوچك شدن و از بین رفتن است. ویژگی زندگی خانوادگی در این قرن، الگوی بسیار متنوع و جدید آن است؛ برای مثال، اگر قبلاً خانواده های سه نسلی و هسته ای داشتیم، در حال حاضر در فرهنگ غرب خصوصاً با خانواده های هسته ای كوچك شده، تك والدی، خانواده بدون فرزند، زندگی مجردی، ازدواج های مجدد و پدر خواندگی و مادر بزرگی، خانواده های چند نسلی، ازدواج های قراردادی، غیر سنتی و هم زیستی هم جنس گرایان و ... مواجه هستیم كه بر اساس خلأها و نیازهای افراد و شرایط فرهنگی و اجتماعی آن ها در حال شكل گرفتن اند (نفر، 1391). در ایران نیز با توجه به شرایط جدید، خانواده تغییرات زیادی داشته اما هنوز آن تنوع و تعددی را كه در خانواده غرب پیدا كرده است، ندارد. در ایران، خانواده هنوز چارچوب قانونی، شرعی، عرفی و فرهنگی خودش را حفظ كرده است؛ یعنی، هنوز ما خانواده را از جنبه های مختلف قانونی، عرفی و شرعی می بینیم. در عین حال ظهور خانواده هایی با روابط جدید مشاهده می شود، روابطی كه ناشی از طلاق است. به عنوان مثال گونه هایی از خانواده به قرار زیر هستند: خانواده تك والدینی، خانواده تك نوازان كه در این خانواده ها، افراد تنها زندگی می كنند؛ خانواده های هم افزود. این خانواده ها كه اعضای آن ها بسیار و اغلب نامتجانس اند، تشكیل شده اند از زن و مردی كه قبلاً ازدواج كرده و طلاق گرفته اند و فرزند یا فرزندانی از ازدواج قبلی با خود دارند و سپس فرزند یا فرزندانی از خانواده جدید به آن ها اضافه می شود. (در این خانواده ها سه دسته فرزند زندگی می كنند: فرزندانی كه زن خانه جدید می آورد، فرزندانی كه مرد می آورد و فرزندان مشترك زن و مرد كه در این خانواده به وجود می آیند). در عین حال در ایران نیز در برخی مناطق، خانواده به فامیل و خویشاوندان درجه یك، پدر و مادر و فرزندان پدر بزرگ و مادر بزرگ و عمه و عمو، خاله و دایی اطلاق می شود. در برخی دیگر از مناطق، به خصوص مناطق شهری، خانواده شامل اعضای اصلی یعنی والدین و فرزندان می شود؛ یعنی خانواده هسته ای (نفر، 1391). 2-10- هدف از تشكیل خانواده از نگاه كسانى كه براى خانواده قداست قائل نیستند، هدف اصلى از تشكیل خانواده، بهره گیرى از تمتّعات جنسى است؛ بلكه در بسیارى از موارد، هدفى جز این وجود ندارد؛ اما از نگاه قرآن و احادیث اسلامى، تشكیل خانواده، داراى حكمت ها و دلایل متنوّع روانى، اخلاقى، اجتماعى و دینى است و این حكمت ها (كه در زیر به آنها اشاره می شود) در واقع، اصول و پایه هاى تأكید اسلام بر تشكیل خانواده و ضرورت تقویت و تحكیم این نهاد، شمرده مى شوند (ری شهری، 1387). 2-10-1- آرامش روانى: نخستین حكمت تشكیل خانواده كه قرآن كریم، آن را با صراحت بیان كرده است، رسیدن به آرامش روانى است. 2-10-2- سازندگى اخلاقى: از نگاه قرآن كریم، تشكیل خانواده به وسیله پسر و دختر جوان، در واقع، به معناى تهیه كردن لباس تقواست؛ زیرا این كتاب آسمانى، از یك سو در كنار لباس و زیورهاى تن، تقوا را به عنوان لباس و زیور جان و ارزش مندترین پوشش، مطرح مى كند. 2-10-3- سازندگى اجتماعى: تشكیل خانواده، نه تنها در تأمین آرامش روانى و سازندگى اخلاقى نسل جوان، فوق العاده مهم و مؤثّر است، بلكه در سازندگى جامعه انسانى نیز نقش اساسى دارد. گسترش آرمان توحید: حكمتِ غایى تشكیل خانواده و هدف نهایى اسلام از این همه تأكید بر تشكیل و تحكیم و تداوم آن، گسترش ارزش هاى انسانى، انتشار آرمان هاى توحیدى و سرانجام، جهانى شدن اسلام است، و بقاى نسل انسان، در واقع، مقدمه ای براى رسیدن به این هدف بزرگ است (ری شهری، 1387). 2-11- اساسى ترین هدف در تشكیل خانواده مهم ترین نكته قرآنى در تبیین حكمت ازدواج در قرآن، این است كه خداوند، وقتى مى خواهد حكمت ازدواج و تشكیل خانواده را بیان كند، نمى گوید: حكمت خلقت همسر و تشكیل خانواده، بقاى نسل یا فرزند صالح یا پیشگیرى از فساد یا سازندگى اخلاقى و اجتماعى و یا توسعه ارزش هاى اسلامى است؛ بلكه به حكمتى اشاره مى فرماید كه بدون آن، هیچ یك از اهداف خلقت انسان، قابل تحقّق نیست و آن، عبارت است از آرامش روانى. بدون آرامش روانى، نمى توان از جوان، انتظار تقوا داشت. بدون آرامش روانى، نه نسل سالم و صالح پدید مى آید، و نه سازندگىِ اخلاقى و اجتماعى اتّفاق مى افتد و نه ارزشهاى دینى و آرمان توحید، گسترش مى یابد. كاوش هاى میدانى نشان مى دهند كه اضطراب روانى و عدم تعادل روحى، نقش عمده اى در فسادهاى اخلاقى و اجتماعى دارد و بیشتر جنایات هولناك و خودكشى ها در میان مجرّدها و به دست آنها صورت مى گیرد. از این رو، تشكیل خانواده مى تواند سهمى اساسى در آرامش روانى و سازندگى هاى اخلاقى و اجتماعى ایفا نماید و این، رمز تأكید قرآن و احادیث اسلامى بر تشكیل خانواده و تحكیم آن و پیشگیرى از فروپاشى این كانون مقدّس است (ری شهری، 1387). 2-12- نقش و اهمیت خانواده خانواده تنها نظام اجتماعی است که در همه جوامع، از مذهبیو غیرمذهبی پذیرفته شده و توسعه یافته است؛ و در جوامع مختلف دارای نقش، پایگاه و منزلت های گوناگون است. با این که هسته ای کوچک از اجتماع است در حیات اجتماعی مردم نقش و تأثیری فوق العاده دارد.


کلمات کلیدی:

فایل های مشابه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاریخچه تلفن همراه


مبانی نظری و پیشینه ذهن آگاهی


دانلود تحقیق درباره افسردگی و علت و درمان ان


مبانی نظری و پیشینه رابطه تاب آوری و هوش معنوی با سلامت روان